מאת אן רודיגר ANN RODIGER // אן רודיגר, מייסדת ומנהלת the Balance Arts Center בניו יוקר, מלמדת טכניקת אלכסנדר ותנועה במשך שלושים שנה במסגרות אקדמיות ופרטיות. עוסקת גם ביוגה, מדיטציה וטכניקות מחול שונות, מנסחת בחמישה טיפים ממצים, עקרונות אלכסנדרינים מאיריי עיניים להתמודדות עם המתח הכרוך באודישן בפרט ועמידה מול קהל בכלל.
אודישן, חזרות ואפילו שיעורי פיתוח קול יכולים להיות דווקא זמן נפלא לתרגול מודעות מוגברת. ישנן דרכים לעבד את המתח והחרדה באותם רגעים באופן שיעזור לכם להופיע במיטבכם.
להלן חמש עצות מועילות על מנת להישאר ממוקדים ונוכְּחים במהלך אותם רגעים באופן שיאפשר ביטויי מלא של יכולותיכם הקוליות, ומימוש כוונותיכם לתקשר עם השופטים או הקהל. הצעות אלו תעזורנה לכם להתכונן לאודישן, וברגע האמת – בזמן הופעתכם מול קהל.
עצות אלו מבוססות על התפיסה שבבסיס טכניקת אלכסנדר. הטכניקה מלמדת אתכם להיות מודעים לתהליכים הנפשיים והגופניים ברגע מסוים, ונותנות מושג וכלים לטיפוח יציבה, איזון ונשימה מיטביים. זכרו, טכניקת אלכסנדר עוסקת במציאת הטונוס והכיוון האופטימליים בגופכם, ולא הרפיה או התמוטטות רופסת.
טיפ #1
זימרה היא פעילות של כל הגוף
גופך כולו תומך בזמרתך על כן וודא שהנך לוקח בחשבון את כל ישותך בהתכוננך ובעת הביצוע. קל (ומסוכן) להתמקד בפרט אחד עד כדי איבוד תשומת הלב מהשלם. המטרה היא להיות חופשי וזורם בכל גופך באופן שהאוויר והקול יזרמו דרך תלת ממדיות גופך מבלי להיחסם בנקודה כלשהי.
על מנת לחוות את שלמות הגוף, חוש את הרצפה ואת משקל גופך מבעד לתחתית רגליך (הנח לרגליך להיפרש על הרצפה – ללא נעיצת הבהונות או הקשתת כפות הרגליים).
שים לב שאתה יכול לחוש תנועה קלה של התרוממות כלפי מעלה מהרצפה דרך גופך כולו ומבעד לראשך. תחושת ציפה זו נובעת משמירה על כל מפרקיך חופשיים וקלילים – מקרסוליך לקצה עמוד השדרה בשמירה על כל הקימורים הטבעיים שבעמוד השדרה, כך שצווארך אינו מתוח יתר על המידה. הרשה לרגע זה להתרחש על ידי שחרור קל של איזון גופך יותר מאשר על ידי "התקבעות" או "מאמץ" הגעה לתנוחה או כיוון.
טיפ #2
שמור על ראש-צוואר-לשון-לסתות חופשיים
עכשיו כאשר תשומת לבך ומודעותך מופנות לגופך כולו, הנח לראשך, צווארך, לשונך ולסתותיך להתרכך ולהשתחרר. אין זאת אומרת להיות רופס, סביל או לשמוט את לסתותיך ובכך למשוך את כל המערכת כלפי מטה.
במקום זאת, המשך להתארך תוך הנחת הצוואר מאחורי הלשון והלסת והלאה דרך קודקודך (ללא דחיפת או משיכת הצוואר, בעוד ראשך מאוזן על קצה עמוד השדרה. בעודך עושה זאת תבחין שזה מסייע לך לחוש את כל גופך נהדף מהרצפה ומתארך כמתואר בעצה #1. הנח ללשונך להיות חופשיה ורחבה, והלסת נעה על הגולגולת מהמפרק שמאחורי האוזן באופן שלא מפריע לאיזון הראש מעל לעמוד השדרה.
תוך פיתוח מודעות וערנות תפיסתית של הראש-צוואר לשון ולסת באופן בלתי תלוי, תרכוש יתר מודעות של השלם. תרכוש יכולת משופרת של הטעמת התנועות והעיצורים.
בעודך חושב על הנחיות אלו בכל פעם שאתה שואף אוויר יעזור לך הדבר למצוא את מיטב האיזון והמוכנות לכל משפט. הנחיות אלו תעזורנה לך לחזור למסלול לקראת המשפט הבא, אם תבחין שמשהו בתוצאה הקודמת אינו תואם את ציפיותיך בעודך שר.
טיפ #3
השתמש היטב בנשימתך – שיר על האוויר שלך
השתמש בנשימתך על מנת להרגיע את הגוף והנפש. תמצא זאת שימושי במיוחד בעודך בחדר ההמתנה. זה יעזור לך להישאר עצמך בתוך סיטואציה ערנית ומתוחה זו.
נשוף ארוכות יותר מאשר היית עושה באופן הרגיל (החוצה ובכיוון הקודקוד) ואז הרשה לאוויר לזרום פנימה מעל ללשון ולתוך כל גופך. חוש בתנועה של השאיפה כל הדרך למטה עד לכפות רגליך בעוד הנך שומר את הלשון משוחררת.
השאיפה תעזור לך להגדיר את מימדך לאורך, לרוחב ולעומק ותוביל אותך ותמיכה מיטבית. הנח לאוויר לחדור מעל ללשון ולנוע כל הדרך לעבר עצמות הישיבה והלאה לעבר כפות רגליך, כשהוא מאריך את גופך לשני הכיוונים בעת ובעונה אחת.
החל כל משפט בתפיסת התנועה הראשונית של האוויר כאשר הוא פונה לנשיפה ושיר עליו. וודא שלא לנשוף בחוזקה או לדחוף אותו דרך גופך על ידי לחיצת הצלעות.
טיפ #4
השתמש בעיניך בחופשיות
הראש מוביל את הגוף והעיניים מובילות לעיתים קרובות את הראש. הרשה לעצמך לראות עצם מסוים ובאותה עת לראות גם את סביבותיו . בשומרך על עיניים חופשיות יעזור לך לשמר את האיזון המיטבי (להימנע מלהימשך קדימה מעבר לרגליך או אפילו לנטות קלות לכיוון קהל). כמו כן זה יעזור לך להציג עצמך באופן מאושש ובוטח.
זכור שראייה מרחבית משמעותה למעלה ולמטה כמו גם מצד אל צד. להניח לעיניים להישאר חופשיות יסייע לך להישאר בגב ולמצוא את התמיכה, כי כפי שאמרנו זה ימנע ממך מלנטות קדימה.
טיפ #5
שים לב – הישאר ערני
בעודך שר הישאר מכוון כלפי פנים. חשוב ל"שיר" ולשדר את המסר שהנך חפץ להעביר ועדיין להישאר ערני (לא להיעלם בטונים הגבוהים). זהו איזון עדין בין ההתמקדות על הפן הטכני שאתה צריך להקפיד עליו, בשחקך תפקיד מסוים, ועדיין לתת את כולך.
דרך אחרת לנסח זאת היא למצוא את האיזון בין היבטים מסוימים של מה שאתה עושה לבין המודעות הגופנית הכוללת הנדרשת לצורך השירה. הריקוד שבין שני דברים אלה הנו דבר שכל אומן נאבק עימו. כל אחד צריך למצוא איזון זה לעצמו.
חשוב ביותר הוא לא להתנתק אלא להישאר מחובר וערני. מצא איך ומתי אתה צריך להתמקד ועל מה. דבר זה משתנה מאדם אחד לשני. לפעמים "להישאר מחובר" מרגיש כמו "להתנתק" במיוחד אם הנך מנהל את שירתך ברמת הפרטים (micromanaging). בכל מקרה, הישאר ערני ושים לב למתרחש כך שתוכל לכוון עצמך למיטב שירתך.
חשוב מכל הוא שתהנה משירתך ותיתן למאזין להבחין בכך.
Ann Rodiger
http://balanceartscenter.com/blog/2011/12/6/5-alexander-technique-tips-to-help-with-your-singing-auditio.html